Seminárna práca z predmetu Externé informačné zdroje
Peter Weisenbacher, šk . r. 2001/02
Úvod
1. Čo je to nekomerčný server
2. Obsah (téma)
3. Grafická úprava
4. Technická realizácia
5. Umiestnenie
6. Prvotná propagácia
7. Aktualizácia
8. Druhotná propagácia
9. Kritériá hodnotenia úspešnosti
Záver
Odkazy
Úvod
Vo svoje práci sa pokúšam zúročiť skúsenosti získané
budovaním a udržiavaním nekomerčného servera venovaného švédskemu kultovému
film Láska je láska (Fucking Amal, 87 min., r. Lukas Moodysson) pričom
sa snažím-kde to je možné-o určitú mieru zovšeobecnenia a vyvodenia praktických
poznatkov a návodov.
Pod slovkom server sa v tomto prípade neskrýva technické zariadenie (či už počítač alebo nejaký disk), nakoľko technická stránka fungovania internetu je v tejto práci na okraji záujmu. Termín server som použil ako ekvivalent anglického (medzinárodného?) slova "site", ktorý v slovenčine nemá vhodný preklad, nakoľko termín "priestor" sa nikdy nevžil a ani nepostihuje podstatu rozdielu medzi stránkou a serverom. Stránkou sa teda myslí nejaká jednotlivá entita v internete (článok, stručné informácie a pod.), pričom serverom komplexný multimediálny systém, ktorý sa skladá z väčšieho množstva rôznorodých internetových entít (stránok, obrázkov, videí, zvukov, chatov a iných interaktívnych prvkov a pod.). Prídavné meno nekomerčný zasa má vyjadrovať, že účel takéhoto servera
nie je čokoľvek predávať alebo propagovať (v zmysle reklamy), ale poskytovať
- a to bezplatne - nejaký obsah. Nekomerčný server v našom ponímaní nemôže
byť ani zárobkovou činnosťou pre jeho webmastra alebo pôvodcu obsahu (drobné
výhody sú samozrejme možné :-), takisto nemôže byť dotovaný alebo sponzorovaný
nejakou firmou alebo inštitúciou, s výnimkou materiálnej podpory týkajúcej
sa obsahu serveru, nie však za priamu protislužbu. Na druhú stranu takýto
server ani nemôže odčerpávať peniaze jeho pôvodcov ako nejaká dobročinná
akcia, nakoľko na internete sa toho veľa dá urobiť bezplatne. Za odčerpávanie
peňazí sa samozrejme môže počítať aj čas strávený tvorbou, poplatky za
pripojenie a pod., to však ad hoc nebudeme započítavať.
Základom úspechu pri budovaní nekomerčného servera je jeho obsah, nakoľko ani formou ani propagáciou nemôže konkurovať komerčným serverom (česť výnimkám). Podľa mojich osobných skúseností sú kľúčové dve podmienky, ktoré musí takýto server spĺňať: a) unikátnosť obsahu
b) dostupnosť
Najšpecifickejšou a najunikátnejšou témou obvykle býva vlastná autorská
tvorba (literárna, výtvarná, programátorská etc.). Na internete je však
aj tento prípad trocha komplikovanejší. Je napríklad známych mnoho prípadov
keď nezávisle na sebe na rôznych miestach rôzni ľudia "vymysleli" to isté.
Na internete sa to nanešťastie väčšinou prejaví tak, že ten kto skôr dokáže
osloviť väčšie množstvo používateľov je potom neskôr považovaný za "pravého"
autora a kapacitu na túto tému-presne podľa princípu kto viac kričí má
väčší nárok na vlastný názor.
Grafický browser zobrazuje nielen text (HTML formát), ale aj grafiku
(JPEG, GIF alebo aj iné formáty), pričom táto je čo do objemu prenášaných
dát mnohonásobne väčšia. Takisto sa dá povedať, že väčšina používateľov
je stále obmedzovaná pomalým modemom pripojeným k pomalej linke za ktorú
treba navyše (vo väčšine prípadov) platiť a to aj za čas keď sa tzv. "nič
nedeje" a len sa na niečo čaká. Na druhej strane však na čoraz viacerých
serveroch sa vyskytuje čoraz viac grafiky-grafických súborov. Za následok
to má neúnosné spomalovanie internetovej premávky. V prípade nekomerčných
serverov je tento problém obzvlášť vypuklý, nakoľko ich technické zázemie
ani zďaleka nekonkuruje komerčným a v konečnom dôsledku sú z rôznych dôvodov
pomalšie a preto by mali v rámci grafickej úpravy siahať po grafických
súboroch len v odôvodnených prípadoch.
Grafiku, ktorú sme sa rozhodli umiestniť, je ešte možné "optimalizovať", teda technicky uspôsobiť pre použitie na webe. Podrobnejšie informácie o tejto téme sa m.i. dajú získať z mojej práce "Optimalizácia grafiky na world wide webe". Vo všeobecnosti sa sá povedať, že v súčasnosti už "dokonalá" formálna
úprava stránky netvorí zásadnú časť jej úspechu ako to bolo v počiatočnejších
fázach internetu, ale podstatná je jej praktická použiteľnoť tzv. usability
(pod ktorou sa samozrejme myslí aj sprístupnenie informácií alebo umeleckých
diel nie len odosielanie sms, ktoré po čase istotne tiež vyjdu z módy).
Pre vytváranie a posudzovanie serverov a webstránok som si vymyslel
"Internetovú dogmu", ktorá hovorí: forma je vždy podriadená obsahu, obsah
je vždy podriadený informácii alebo službe, informácia je vždy podriadená
poznatku a vedomosti, služba je vždy podriadená účelu.
Nekomerčný server je vo väčšine prípadov tvorený malým počtom ľudí a
jeho technická realizácia býva mnohokrát prenechaná na jediného človeka,
čo môže mať negatívne vedľajšie účinky. Medzi najfrekventovanejšie patria:
Internetový experti (m.i. Jakob Nielsen [4.]) už dlhšiu dobu nabádajú
k mimoriadnej opatrnosti pri implementovaní "najhorúcejších" technologických,
teda najmä softwareových prvkov do webstránok a serverov. Takéto "bleeding-edge"
technológie v prvotných fázach sprevádzané medializáciou (na ktorej majú
svoju zásluhu PR agentúry pracujúce pre producentov softwareu) a neúmerným
nadšením v radoch programátorov a designerov pre skutočných používateľov
predstavujú problémy a nie vylepšenia, nakoľko vo väčšine prípadov nedisponujú
najnovšími verziami potrebných softwareov, driverov alebo plug-inov. Rozumný
webmaster a rozumný webmaster nekomerčného servera dvojnásob by mal strategicky
vyčkať ako sa situácia vyvinie a či sa ten či onen prvok stane aspoň ako
tak rozšíreným a podporovaným alebo skončí v prepadlisku dejín ako mnohé
pred ním a ako istotne mnohé po ňom (najslávnejší príklad hádam predstavujú
kanály). Osobne preferujem stanovisko, že najskôr dva roky po vzniku nejakého
štandardu alebo špecifikácie je vhodné ho implementovať do stránok určených
širokej verejnosti.
Ak vylúčime možnosť nákupu vlastného servera, alebo prenajatia diskového priestoru, ktoré sú pre nekomerčný server príliš finančne nákladné, ostávajú v podstate dve možnosti: umiestnenie na server spriaznenej inštitúcie alebo sponzora a umiestnenie na freehostingový server. Obe majú svoje klady i zápory, prejdime si ich konkrétnejšie. Umiestnenie na už existujúci server nejakej inštitúcie alebo organizácie spriaznenej s obsahom servera má výhodu v značnej miere propagácie nášho servera na hlavnej-vstupnej stránke, na druhú stranu toto môže pôsobiť aj kontraproduktívne nakoľko používatelia sa môžu domnievať, že už nič daľšie sa nedozvedia, nič nové nenájdu. Ďalšou zásadnou výhodou týkajúcou sa hosťovania na sponzorskom servery je technické zázemie, ktoré už funguje a v zásade je zabezpečené na profesionálnej úrovni. Nevýhod je však mimo už spomínanej možnej nevhodnej konkurencie viac než dosť. Vo väčšine prípadov musíme náš server prispôsobiť predstavám nášho hostiteľa a to počínajúc technickou realizáciou stránok cez grafickú a farebnú úpravu až po forsírovanie určitých názorov alebo uhlov pohľadu. Výnimkou (zo strany sponzora) nebývajú ani požiadavky na propagáciu, alebo ak ide o obchodnú spoločnosť, priamo ponuka predaja nejakých produktov (od softwareu, cez cédečka a knihy až po služby). Last but not least treba brať do úvahy aj fakt, že nemáme nad našimi stránkami a súbormi kontrolu a v prípade nejakých nejasností napr. právneho charakteru, konfliktu alebo "škandálu" náš hostiteľ zvolí najjednoduchšiu cestu a naš server odstráni zo siete. Vzhľadom na mnohé príklady takéhoto počínania sa osobne prikláňam k umiestneniu na freehostingový server. Freehostinogvý server je systém poskytujúci bezplatne, popr. za umiestnenie
nejakej reklamy, diskový priestor a adresu v sieti nezávisle na obsahu
a forme prezentácie (s určitými obmedzeniami samozrejme, k tomu sa však
ešte dostaneme). Takýchto serverov je dnes ako maku no ani zďaleka nemajú
rovnakú úroveň. Hneď na začiatku by sme mali vylúčiť servery poskytujúce
miesto s príliš dlhou alebo zložitou adresou (veľa lomítok, neobvyklé znaky
a pod.), ďalej servery používajúce agresívnu reklamu (pop-up okná, odoberanie
časti obrazovky počas celého času stráveného na stránkach a pod.). Takisto
dôležité je si vybrať server s určitou tradíciou aby sa nám nestalo, že
server aj s našimi stránkami a súbormi zmizne zo siete a všetky námahy
budú zrazu stratené (niečo také sa stalo napr. so serverom miesto.sk).
Vhodný server by mal podľa môjho názoru spĺňať minimálne tieto požiadavky:
Výber servera spojený s výberom adresy (názvu konta) je jednou z najdôležitejších
otázok aké si musíme už v začiatočných fázach prípravy servera položiť,
nakoľko adresa, resp. názov stránky v internete znamená asi toľko, ako
značka/názov (brandname) spoločnosti vo svete reálnom. Je takisto vhodné
tento názov (obvykle tvorený adresou samotnou alebo obohatenou o nejakú
vysvetlivku alebo upútavku) umiestniť na viditeľné miesto stránok, čím
sa upevňuje povedomie o servery u jeho stálych používateľov a zároveň propaguje
u používateľov náhodných alebo nových. Zo slovenských serverov požiadavky
vymenované vyššie a zároveň disponujúci zapamätateľným názvom je podľa
všetkého jedine host.sk umožňujúci dokonca
omnoho viac čo ocenia najmä skúsenejší webmastri.
Propagácia nekomerčných serverov na rozdiel od komerčných, nemôže a nie je primárne založená na reklame (bannery, reklama v reálnom svete) keď už pre nič iné tak pre peniaze. Možnosti propagácie však reklamou nie su ani zdaleka vyčerpané a to obzvlášť ak "my niečo dávame/poskytujeme" a nie naopak, ako to robí väčšina komerčných serverov. Ak pominieme implicitnú reklamu spojenú s tvorbou servera (oslovenie ďalších ľudí na spoluprácu, odborníkov na danú oblasť), osobné kontakty (informovanie priateľov a známych) a možnosti špecifickej propagácie líšiace sa podľa obsahu (informovanie občianskych združení, klubov, príspevky na konferenciách a pod.), ostáva registrácia do vyhľadávačov. Podľa niektorých názorov až 80% používateľov prichádza na webstránky z vyhľadávačov. Ttoto číslo je asi prehnané, no skutočnosť je taká, že na súčasnom internete sú práve vyhľadávače prostredníkom medzi webmastrami, pôvodcami obsahu a používateľmi. Ignorovať vyhľadávače si môže dovoliť hádam len niekoľko desiatok najnavštevovanejších stránok spoliehajúcich sa na svoje preslávené domény. Registrovať server je nutné hneď na začiatku jeho existencie (v žiadnom prípade však nie skôr než začne prakticky fungovať) a to do čo najväčšieho počtu a najširšieho záberu serverov. Dnes už neplatí, že stránky v nejakom málo rozšírenom jazyku ako napr. slovenčina, netreba registrovať do veľkých vyhľadávačov fungujúcich v angličtine, nakoľko tieto sa dnes väčšinou pretransformovali do portálov a ich služby využívajú obrovské počty potenciálnych používateľov pričom v niektorých prípadoch dokonca tvoria lokalizované verzie. Na druhej strane by bolo asi zbytočné registrovať stránku v slovenskom jazyku do španielskeho alebo francúzkeho vyhľadávača a opačne. Vyskytujú sa aj názory, že špecifické obsahy a tematiky patria do špecifických vyhľadávačov ako napr. hudba, film, software alebo vedecké informácie. S posledným menovaným by som súhlasil asi najviac, ostatné by som aspoň nateraz bral s rezervou a registroval ako do všeobecných tak aj tematických vyhľadávačov. Pred registráciou samotnou je dôležité premyslieť si údaje, ktoré o
našom servery poskytneme nakoľko práve tie budú reprezentovať jeho obsah
a tvoriť "pozvánku" pre potencionálneho používateľa. Najdôležitejšie a
najčastejšie používané sú:
Viacnásobná registrácia je samozrejme časovo náročná a zbytočne pracná.
Na uľahčenie tohto postupu existuje viacero softwareov a služieb, pričom
mnohé z nich sú veľmi kvalitné, jedná sa však v drvivej väčšine prípadov
o služby platené-komerčné. Bezplatnú registráciu až 32 vyhľadávačov naraz
umožňuje software Free Submission,
ktorý umožňuje off-line zadávanie dát do predpripravených formulárov ako
aj ukladanie týchto dát do súborov a viacnasobné použitie.
Ďalšou možnosťou propagácie už v začiatkoch výstavby servera -a to obzvlášť
ak prezentujeme špecifický obsah- sú tzv. webringy, ktoré síce neobľubuje
ani zďaleka také množstvo používateľov ako vyhľadávače, no zato sa jedná
o relevantnejšie cieľové skupiny. Medzi najznámejšie webringy patria Bomis,
Yahoo
a Webring.org.
Aktualizácia je natoľko kontraverzná téma, že názory internetových odborníkov
sa pohybujú od tvrdenia, že server, ktorý nie je pravidelne aktualizovaný
je mŕtvy a nefunkčný až po varovanie, že dennodenné minimálne (minor) aktualizácie,
stresujú a odstrašujú používateľov a zbytočne zahlcujú sieť. Ako v mnohých
iných prípadoch, aj tu asi platí zlatá stredná cesta. Aktualizácia servera
poskytujúceho obsah, ktorý sa v čase vyvíja a priebežne mení je istotne
nutná, takisto časté zmeny v počiatočných fázach tvroby bývajú odôvodnené,
no pričasté minimálne zmeny tam, kde je obsah viacmenej stály, sú skutočne
nefairové voči používateľovi a je možné si predstaviť, že niektorých aj
odstraší.
Akákoľvek zmena servera, včítane zmeny čo i len jedného znaku čo i len jednej webstránky, vyvolá určitú reakciu zo strany vyhľadávačov a iných serverov sledujúcich zmeny obsahu internetu a z krátkodobého hľadiska pravdepodobne spôsobí zvýšenie návštevnosti, z dlhodobého hľadiska je to však riskantné a vo väčšine prípadov nevýhodné. Používatelia, ktorí na takýto server upozornení informáciou o jeho zmene-aktualizácii prídu, totiž na rozdiel od počítačov (robotov) veľmi lahko zistia, že sa vlastne nič nestalo a nabudúce budú takéto informácie-asertívne-ignorovať. Takisto je nutné dodať, že nekomerčné aktivity by sa mali v používaní "špinavých trikov" líšiť od komerčných a takéto používať len v prípade krajnej núdze a nie ako pracovný postup. V prípade mojej už spomínanej filmovej stránky
sa vo vzťahu k aktualizácii osvedčil ako najschodnejší postup nezasahovať
do jadra-kostry stránky, ktorá má poskytnúť základné informácie o filme
a jeho tvorcoch, ale radšej rozširovať a obohacovať obsah primárne určený
pre náročnejších používateľov (fanúšikov) ako napr. plné texty článkov,
recenzii, interview, filmová hudba v MP3 formáte, prepis scenára, screensaveri
a pod. a zároveň ďalej rozširovať funkčné možnosti servera interaktívnymi
prvkami (napr. chat).
Druhotná propagácia je podľa môjho názoru potrebná pre servery, ktorých téma (teda nie prezentácia alebo obsah ako celok) v pokročilejších fázach existencie sa nemení vôbec, alebo len minimálne, t.j. nemôžu získavať stále nových a nových používateľov, nakoľko množstvo záujemcov o tú či onú tému je tým či oným spôsobom limitované a v určitom bode sa vyčerpá. Možná je pre taký server, ktorý si získal značnú popularitu (vysokú návštevnosť) alebo vysokú "vernosť" svojich používateľov, alebo dokonca tvorí niečo ako komunitné centrum (o niečo podobné sa v súčasnosti pokúšajú mnohé komerčné servery v snahe zvýšiť obrat-zisk). V prvom prípade, teda ak server získal značnú popularitu, je možné snažiť
sa o presah na iné servery, či už poskytovaním obsahu alebo žiadaním o
odkazovanie na náš server. V prípade poskytovania obsahu iným serverom,
ale aj všeobecne, pri umiestňovaní nejakého originálneho, alebo jedinečného
obsahu na sieť, je vhodné ho neoddeliteľne spojiť s nejakou upútavkou na
stránku. V praxi sa obvykle používa forma loga alebo názvu spolu s adresou
(pri obrázkoch v rohu, pri screensaveroch na úvodnej obrazovke, pri videosekvenciách
prvé, alebo posledné, alebo aj obe okienka filmu, pri texte hlavička alebo
pätička-samozrejme pri texte je ťažko hovoriť o neoddeliteľnosti pokiaľ
sa nepoužije napr. formát Portable Document File) nakoľko takýto obsah
je v digitálnej forme a tá ako vieme sa neuveriteľne ľahko kopíruje a copytatizmus
je dnes rozšírenejší ako kedykoľvek predtým. V prípade odkazovania prevažuje
princíp vzájomnosti a teda ak chceme požiadať nejakého webmastra aby vložil
na svoj server odkaz na náš je bežné spraviť to isté. Upozorniť treba na
fakt, že webmastri takto väčšinou činia len v prípade ak majú servery rovnako
vysokú návštevnosť, bolo by teda naivné očakávať, že na nekomerčný server
s povedzme 100 hitmy denne bude odkazovať veľký komerčný server s 10 000
hitmy denne.
Vysokú vernosť používateľov je zasa možné premeniť v opakované návraty
na náš server. Základom je udržať na servere "život", t.j. začleňovať interaktívne
prvky (chat, guestbook, message board) a informovať používateľov o zmenách.
Informovanie o zmenách môže v zásade prebiehať dvojitým spôsobom: rozosielaním
hromadných e-mailov alebo použitím nejakéj služby typu Netmind.
Na propagáciu nekomerčných serverov by som nedoporučoval tzv. výmenné
služby bannerov. I preto, že je už verejne známa tzv. slepota používateľov
voči bannerom (banner blindness) teda ich ignorovanie, no hlavne pre ich
nízku úroveň. Takéto systémy nedokážu zabezpečiť relevantné cieľové skupiny,
nakoľko bannery sa zobrazujú náhodne, čo môže mať navyše za následok dezorientáciu
naších používateľov ak uvidia cudzie bannery na našom servery a to obzvlášť
ak poskytujeme "seriózny" obsah, bannery sa totiž často snažia zaujať prehnanou
farebnosťou, akčnosťou, bulvárnosťou alebo nevhodným humorom.
9. Kritériá hodnotenia úspešnosti Číslo vyjadrujúce počet hitov alebo unikátnych IP adries (unique sessions)
vytrhnuté z kontextu nemusí mať výpovednú hodnotu o úspešnosti servera.
Rovnako ako nemôžeme porovnávať vedecký časopis s bulvárom, nemôžeme porovnávať
malý nekomerčný server s portálom za ktorým stoja desiatky -vo všetkých
potrebných odboroch znalých- ľudí a množstvo modernej techniky a technológie
podporenej masívnymi reklamnými a marketingovými kampaňami. Porovnanie
samozrejme je možné a to buď v rámci veľkosti-so servermi poskytujúcimi
rovnako veľké množstvo informácií alebo služieb, tvorené rovnako veľkým
počtom ľudí, podobne často aktualizované, v rovnakom jazyku a pod, alebo
v rámci tematiky stránky-so servermi prezentujúcimi ten istý, alebo podobný
obsah rovnakým, alebo podobným spôsobom, prezentujúcimi rovnakú kategóriu
informácií (napr. vedecký odbor, hudobný žáner a pod.).
Jeden z najpozitívnejších efektov a v súčasnosti možno aj najpozitívnejší vôbec aký internet priniesol, je narušenie, ak nie zničenie tzv. špirály ticha, ktorú úspešne vytvárali masovokomunikačné médiá dlhé roky, v publikácií American Electric od Edwarda Jay Whetmora sa o tomto jave hovorí: "If you think your ideas, lifestyle, values, and customs are very
unpopular, you shut up. You fall silent, fearing rejection and isolation.
Dr. Noelle-Neumann argues that it is the mass media that determine, to
a very large extent, what is unpopular. The media do this by portraying
an idea or activity as objectionable, or simply by ignoring it altogether.
Because people use the media to get a sense of the climate of opinion,
those persons whose views are mispresented or ignored can fall into a downward
Spiral of Silence.
Spomínané alternatívne médiá z veľkej časti tvoria nekomerčné internetové
servery. Vo svojej práci som sa snažil zhrnúť-bez nároku na úplnosť alebo
posledné slovo-čo najväčšie množstvo poznatkov, skúseností a chýb, ktoré
sa v tejto oblasti najčastejšie objavujú.
Peter Weisenbacher, január 2002
|
1. Any Browser http://any.browser.org
2. All Things Web: Steps to Web Document Qualityhttp://www.pantos.org/atw/35271.htm
3. Jakob Nielsen Poor Code Quality Contaminates Mental Models (Alertbox Oct. 2001) http://www.useit.com/alertbox/20011028.html
4. Jakob Nielsen Top Ten Mistakes in Web Design (Alertbox May 1996) http://www.useit.com/alertbox/9605.html
5. Skovira, Robert. HTML and Home Page Design. Chapter One: Designing a Home Page or Web Site http://prednasky.elt.sk/html/ulohy/skovira.htm
6. NAJ.sk - rebríček najnavštevovanejších stránok http://www.naj.sk
7. Whetmore, Edward Jay: American Electric - Introduction to telecommunications
and electronic media. Fullerton: McGraw-Hill, 1992. 534 s. ISBN 0-07-069998-4